Cam on Wheels | Achtergrond
852
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-852,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Achtergrond

Achtergrond Cam on Wheels

In de Visuele Antropologie wordt film ingezet om verhalen te vertellen en elkaar beter te begrijpen. Vanuit die achtergrond worden films gemaakt samen met kinderen, jongeren en volwassenen om verhalen te vertellen. Na kinderen, jongeren en volwassenen met een communicatie uitdaging te hebben begeleidt, thuis en op school, is het idee ontstaan om een methode te ontwikkelen en valideren waarbij film wordt ingezet bij verhalen vertellen; Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC).

De afgelopen 3 jaar heeft het project “Mijn Film, Mijn Verhaal” plaats gevonden op verschillende scholen in Nederland. Kinderen en jongeren die moeilijk of niet spreken leren filmen, en als het lukt, monteren, om zo zelf een film te maken om daarbij je verhaal te vertellen.

Dankzij de nauwe samenwerking met de deelnemers, de ouders, de scholen en revalidatiecentra wordt dit jaar de lesmethode Mijn Film, Mijn Verhaal uitgeschreven en gaat deze oktober 2017 in première.

Project Mijn Film, Mijn Verhaal

Sommige kinderen en jongeren kunnen door hun lichamelijke beperking of ziekte moeilijk of niet spreken. Hierdoor kunnen zij vaak moeilijk verhalen vertellen over dagelijkse activiteiten en kunnen zij zich vaak onvoldoende duidelijk maken. Zelfgemaakte films zijn een mooie mogelijkheid om deze kinderen en jongeren daarbij te ondersteunen; FaOC. Ondanks hun spraakbeperking kunnen ze dan toch verhalen vertellen, die voor ouders, broertjes/zusjes, maar ook voor leerkrachten en klasgenoten te begrijpen zijn. Ze krijgen hierdoor meer mogelijkheden om te kunnen communiceren en verhalen te vertellen over dagelijkse activiteiten; zeker nu beeld zo toegankelijk is. Op deze manier kan het kind zijn expressieve taalvaardigheden, ondersteund door film, uitbreiden.

Beeld en taalonderwijs kunnen elkaar binnen de lesmethode Mijn Film, Mijn Verhaal goed aanvullen met als doel de mondelinge expressieve taalvaardigheid van kinderen en jongeren te verbeteren. In het projectonderzoek “Mijn Film, Mijn Verhaal” gaan de deelnemers zelf films maken vanuit hun eigen perspectief. Deze zelfgemaakte films zullen zij dan vervolgens inzetten als ondersteuning bij hun communicatie en het vertellen van hun verhaal. De deelnemers zijn zelf de regisseur, cameraman/vrouw én editor van hun film en hun verhaal in beeld en woord. Taalonderwijs en media-onderwijs kunnen elkaar op die manier mooi aanvullen.

Film als Ondersteunde Communicatie middel is een methode in ontwikkeling in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen waarbij verschillende aspecten binnen het onderzoek zullen worden gevalideerd.

Financieel mogelijk gemaakt door NSGK, Revalidatiefonds, VSB fonds ende Phelps Stichting voor Spastici

 

NSGK en de Vriendenloterij willen het idee van Samen Filmen, Samen Vertellen,  Samen Leren verder uitbreiden met “Cam on Wheels” in samenwerking met de Stichting Com in Beeld. Het doel is Meedoen!